2013. január 25., péntek

Égigérő fa

Ma valamivel hamarabb abbahagytam a munkát, hogy elmehessek Tokió legújabb látványosságához, a Sky Treehez. Thomas és Asami előre mondta, hogy hétvégén hatalmas tömeg van, ezért mindenképpen hétköznap érdemes menni. Már sötétedett, mire odaértem. Szerencsém volt: a díszkivilágítást épp akkor kapcsolták be, amikor ott álltam a torony lábánál, és tanakodtam, hogy merre van a bejárat. Így sikerült pár perc különbséggel megörökítenem a tornyot világítás nélkül és megvilágítva.



A pénztárnál kb. 20 percet álltam sorba, gondolom ez nem számít soknak. A jegy ára már annál inkább: 2000 yen volt feljutni a 350 méter magasan található kilátóteraszra (az a nagy dudor kb. félúton). Onnan lehetett volna még tovább menni a felső szintre, ami 450 méteren van, további 1000 yenért, de úgy gondoltam, hogy éjszaka nem látnék annyival többet fentről, így ezt most kihagytam.

Kb. középen az Asahi székház, a folyó túlpartján Asakusa
Az éjszakai fotók persze nem adják vissza azt a fantasztikus látványt, ami a hatalmas és gyönyörűen tisztán tartott panorámaablakokon keresztül tárult a szemem elé. Lenyűgöző volt látni a körbe egészen a horizontig, és minden bizonnyal még azon túl is elterülő várost a fényeivel, toronyházaival, repülőivel, forgalmas sztrádáival, folyóival és hajóival.

A látogatás félelmetesen jól szervezett, pontosan megszabott haladási irányokkal, terelőszalagokkal, és rengeteg emberrel, akik mindig a megfelelő irányba igazítanak. Ez állandóan változó feladat, mert a tetemes mennyiségű látogatót négy szuperlift szállítja föl-le a toronyban, így mindig máshová kell terelni az embereket.  Látszott, hogy már a komplexum tervezésekor gondosan előre átgondolták ezt is. A liftek végsebessége a belül látható kijelző szerint 600 méter per perc, így gyorsítással-lassítással együtt kevesebb, mint egy perc alatt fent is voltunk a kilátóban. Fent természetesen az elmaradhatatlan ajándékbolt és egy étterem is helyet kapott, az árakat meg se mertem nézni. A kávézó viszont nem is volt olyan drága: egy kávé mindössze 400 yenbe került, ennél többet fizettem a múlt hétvégén Ginzában egy kis sarki presszóban, de még itt, Kameidóban is simán elkérnek érte 2-300 yent.

A Sky Tree egyébként a maga 634 méteres magasságával jelenleg a világ legmagasabb tornya és a második legmagasabb építménye, az első természetesen a dubai-i Burj Khalifa a félelmetes 828 méteres csúcsával. De könnyű Dubaiban olyan magas tornyot építeni, ott nem reng a föld. Asamitól tudom, hogy a Sky Tree építése közben, mikor már elég magasan jártak, volt egy 5.2 erősségű rengés, és a toronynak meg se kottyant, ami azért ad némi bizakodásra okot a jövőre nézve.


Megjegyzés küldése