2006. november 5., vasárnap

Wahrheit macht frei

A Fidesz legújabb jelmondata, hogy "Az igazság szabaddá tesz". Ezen a címen Orbánnak jelent meg egy írása a Magyar Nemzetben október 14-én. Bennem a cím meglehetősen kellemetlen asszociációt keltett (németre fordítva egy fokkal egyértelműbb). Olyan ez, mint az "Ébresztő, magyarok!" jelmondat volt a kilencvenes években, az érzékenyebbeknek az is bántotta a fülét. (Megjegyzem, nekem a kitartástól is mindig összerándult a gyomrom, amit a Nashville-i magyarok egy része mondogatott időnként, noha teljesen egyértelmű volt, hogy mindenféle rossz szándék nélkül tették.)

Kicsit utánanéztem a neten, és érdekes dolgokat találtam. Az Új Ember katolikus hetilap egy tavaly áprilisban megjelent cikke szerint nagyon hasonlót mondott valamikor II. János Pál is, csak még egy "titeket"-et is odabiggyesztett a végére, ami talán kicsit lágyítja az asszociációt. De a német kifejezésre keresve is vannak találatok, pl. egy neonácikról szóló film szinopszisa, meg egy ökumenikus istentisztelet közvetítése a ZDF televízióban. Utóbbi alapján úgy tűnik, hogy az asszociáció még németül sem mindenki számára egyértelmű, vagy legalábbis nem elég kellemetlen.

3 megjegyzés:

  1. Mint az közismert, "az igazság szabaddá tesz titeket" egy bibliai mondat.

    kár ebből a mondatból levezetni Orbán fasiszmusát.
    Vagy Jézus is fasiszta volt?

    VálaszTörlés
  2. Nem tudom miért rándul össze a gyomorod, hacsak nem a nevetéstől, mikor a nesvilli jómunkásemberek Polgár Jenőt idéznek: "örülünk ha kitartást tudunk" - "kitartás"
    http://www.youtube.com/watch?v=TLN7FEbmz2c

    VálaszTörlés
  3. Kedves anonymous, egy szóval sem mondtam, hogy Orbán ezen kijelentése miatt fasiszta lenne. Csak azt mondtam, hogy bennem (és másokban is) olyan asszociációkat kelt a mondat, amit talán érdemes lenne elkerülni.

    VálaszTörlés