2008. február 22., péntek

Olvasmány

Mivel az elmúlt napokat influenzával ágyban töltöttem, bőven volt időm olvasni. És ezúttal egy régi adósságomat törlesztettem. Gyerekkorom két nagyon kedves olvasmánya volt Szabó Magda két mesekönyve, a Sziget-kék és a Tündér Lala, mindkettőt többször olvastam. De sosem olvastam Szabó Magdát felnőtt fejjel, pedig sokszor szóba került, anyám még dolgozott is vele színházban, rendezte darabját, magam is találkoztam vele pár alkalommal ennek kapcsán.

Nemrég, mikor a Gabi nagyszüleitől megörökölt könyveket rendezgettük, raktuk ki a dobozokból, amelyekbe a lakásfelújítás előtt kerültek, az újonnan felállított könyvespolcokra, ismét a kezembe akadt pár Szabó Magda kötet. Így kezdtem el olvasni a Pilátust. És arra kellett rájönnöm, hogy ez ugyanaz a hang, mint a mesekönyvekben. Valahogy, valamiért mindig azt gondoltam, hogy a felnőtt könyvei egészen mások, de persze miért lennének azok. Amiért a mesekönyveit is nagyon szerettem, és ami a Pilátusban is megragadott, az az fantasztikus képessége, ahogy mély és a legapróbb részletekig valós emberi érzelmeket képes megjeleníteni úgy, hogy közben egy percig nem lesz érzelgős, szentimentális, csöpögős, még csak szájbarágós se. Valahogy annyira pontosan, mégis egyszerűen jeleníti meg a helyzeteket, írja le a párbeszédeket, hogy az egészet irányító érzelmek, gondolatok szinte maguktól az olvasóba áramlanak, a tudat megkerülésével. Gyökeres ellentéte számos amerikai filmnek, ahol mindig mindent kimondanak, pontosan megmagyaráznak. „– Szeretlek, anya! – Én is nagyon szeretlek, kicsim, de most muszáj elmennem, a te érdekedben, hidd el, nekem fáj a legjobban! – Tudom anya, menj csak nyugodtan.” Aki már tanúja volt ilyen párbeszédnek a való életben, az tegye fel a kezét. Senki? Mindjárt gondoltam. És még valami nagyon jellemző volt mindháromra: az egész regényt átlengő melankólia, az a fajta csöndes szomorúság, amiből kijöhetne még akár heppiend is. Az egyetlen különbség, hogy a mesekönyvek esetében valóban heppiend van, bár ott is marad néhány felhő, ami beárnyékolja a boldogságot. A Pilátusban nincs heppiend, csak némi vigasz a szereplők egy részének.

A második regénynek apropója is volt: márciusra jegyünk van a Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében bemutatandó Kocsák Tibor-féle Abigél c. musical-re. A filmváltozatot sosem láttam, gondoltam, nem árthat elolvasni, mielőtt megnézzük, ahogy az ember egy opera esetében is legokosabb, ha ezt teszi. Itt azért említem, mert a fentiek mellett egy számomra meglepő párhuzamra hívnám fel a figyelmet: a regény sok hasonlóságot mutat (bár kronológiai tekintetben inkább fordítva kellene mondanom, de hát mit csináljak, ha én ebben a sorrendben olvastam őket) a Harry Potter könyvekkel!
  • Mindkettő bentlakásos iskolában játszódik, ahol 11-18 éves gyerekeket tanítanak. (Na jó, a HP esetében csak hét év az iskola.) Az ilyenkor szokásos dolgok: szigorú tanrend, tanulószoba, közösségi szoba, közös étkezések a nagyteremben, stb.
  • Az egyik gyerek árva, a másik félárva (aki a végére teljesen árva marad).
  • Az iskola falain kívül, a nagyvilágban sötét események készülődnek/zajlanak, ettől a növendékeket az iskola elzárja, kivéve a két főszereplőt (meg még néhányukat), akik szorosabban kapcsolódnak a kinti eseményekhez, bár távolról sem értik azokat teljesen.
  • A karácsonyi szünetre a legtöbb diák hazalátogat, kivéve a két főszereplőt meg egy-egy társukat.
  • Az iskola falain kívül tett séta mindenki által várt esemény, amiben azonban a két főszereplő nem mindig vehet részt, Harry eleinte nem kap engedélyt, Gina büntetésben van.
  • A tutyi-mutyi, balek tanár mégsem olyan szerencsétlen, mint amilyennek mutatja magát, és a legfőbb őrangyal is az, akire a főszereplő a legkevésbé számít.
Biztos vagyok benne, hogy még lehetne találni továbbiakat is. És a cselekményen végighúzódó titkok, a diákok világa, az összeveszések és kibékülések, mind nagyon hasonló hangulatot keltettek bennem. Természetesen nem plágiumról beszélek (valószínűtlen, hogy Rowling olvasta volna Szabó Magda regényét), csupán érdekes párhuzamokról, amik nem eredeztethetők mind abból a tényből, hogy mindkettő bentlakásos iskolában játszódik.

Megjegyzés küldése