2007. február 25., vasárnap

Kis magyar löncshústörténet

Nem, nem az ebédemről lesz szó, hanem e-mail spamről, tükörfordításban löncshúsról. (Ahogy Monty Python mondaná, "Wonderful spam!") Történt egy hónapja, hogy magyar nyelvű spam-et kaptam, amit a szűrőim, mivel elsősorban angol nyelvű spameken vannak edzve, nem szűrtek ki, így a postaládámban landolt. Történt már ilyen. A levél végén még a szokásos "opt-out", azaz "itt iratkozhatsz le" linket sem találtam, és mivel tudom, hogy az ilyen levél ütközik a szolgáltatók szabályzatával, annak rendje és módja szerint megkerestem a feladó szolgáltatóját (UPC, éljen soká), és küldtem nekik egy abuse bejelentőt.
Tisztelt szolgáltató!

A mellékelt reklám e-mailt kaptam kéretlenül, a levél végén található állítás ellenére a beleegyezésem nélkül a dhanak@inf.bme.hu c. postafiókomba. Kérem, járjanak el az ügyben.

--
Hanák Dávid
Kisvártatva jött egy válasz, egészen pontosan még aznap, meg is lepett, hogy milyen gyorsan, de a tartalma már arról tanúskodott, hogy a válaszadó nem merült el nagyon mélyen a bejelentésem tanulmányozásában, ui. hiányolta az eredeti spam teljes forrását, amit pedig én csatoltam. Sebaj, udvariasan felhívtam a figyelmüket a tévedésükre:
Tisztelt Hanák Dávid

Bejelentését köszönönjük. Szükségünk lenne ennek a levélnek forrására (fejlécére), amely bizonyítja, hogy a kéretlen reklámlevelet chello internet felhasználó küldte. Kérjük, hogy szöveges formátumban küldje el az abuse@chello.hu címre a levél forrását.

Együttműködését és megértését előre is köszönjük.

Tisztelettel

XXXXXXX Norbert
Abuse Team
UPC Magyarország Kft.

Kedves Norbert!

Az előző levelemben benne van a teljes eredeti levél, az összes fejlécével együtt, az rfc822 ajánlásnak megfelelően, de a teljesség kedvéért idemásolom...
Majd következett a levél fejléce bemásolva. No ezen már többet gondolkoztak, de kb. másfél hét múlva jött az újabb válasz: a feladó nem hozzájuk tartozik, legyek szíves megkeresni a megfelelő abuse adatbázisban, hogy ki az illetékes. De mivel én már a legelső alkalommal is pontosan így jártam el, kénytelen voltam értésükre adni, hogy ismét ők tévednek:
Az ön által elküldött ip cím nem az UPC Magyarország Kft hálózatához tartozik. Kérjük, hogy a http://www.ripe.net weblap adatbázisában keresse meg az ip címhez tartozó internet
szolgáltató abuse címét, és továbbítsa a szolgáltatónak az elküldött levelét.
Pontosan ezt tettem, mielőtt Önökhöz fordultam. A levél fejlécében a legutolsó (időrendben a legelső) Received fejlécet vettem alapul:
Received: from catv-56651f30.catv.broadband.hu ([86.101.31.48] helo=b2546f347773c4)
by ns.kraeta.hu with esmtpa (Exim 4.50)
id 1H9fPV-0003Y1-Vy; Wed, 24 Jan 2007 11:31:24 +0100

A 86.101.31.48 cím az Ön által megadott adatbázis alapján márpedig Önökhöz tartozik.

http://www.ripe.net/fcgi-bin/whois?form_type=simple&full_query_string=&searchtext=86.101.31.48&submit.x=18&submit.y=10&submit=Search

inetnum: 86.101.30.0 - 86.101.31.255
netname: UPC
descr: UPC Magyarorszag Kft.
descr: CATV dynamic IP pool
Ezek után újabb, mintegy húsznapos csend következett, de ma megtört a jég, és az alábbi levéllel záródott a diskurzus:
Tisztelt Hanák Dávid!

Bejelentését köszönjük, a szerződésszegő tevékenységet folytató ügyféllel már felvettük a kapcsolatot.
Amennyiben ismét chello előfizetőtől kap ilyen levelet, akkor kérjük jelezze ezt újra az abuse@chello.hu e-mail címen.

Tisztelettel:

YYYYYY Béla
Abuse team
UPC Magyarország Kft.
Figyelemre méltó, hogy az utolsó levelet már nem Norberttől kaptam. Nem tudom, hogy egyszerűen csak egy másik kollégájához került az ügy, vagy a főnöke vette kezébe, mindenesetre örvendetes, hogyha némi utánajárással is, de legalább ennyit sikerült elérni.

2 megjegyzés:

  1. Nem semmi kitartó vagy. :)

    De ha már büntetjük a spammereket, akkor a prospektusokat a postaládámba tevő egyéneket miért nem? Ugyanolyan spam...

    VálaszTörlés
  2. Ezt amúgy a Tékozló Homár is szívesen fogadná...

    VálaszTörlés