A hétvégét Gabival Portugáliában, Lisszabonban töltöttük, hivatalos voltam ugyanis egy háromnapos konferenciára, az utamat és a szállodát az intézet fizette, így csak Gabi repülőjegyét kellett zsebből fizetnünk.
A három nap alatt elég sokmindent sikerült megnéznünk, szerencsére sikerült úgy szerveznem, hogy a konferencia mindhárom napján a délután szabad volt. Elég sokat járkáltunk gyalog, de szerecsére a tömegközlekedés sem volt vészesen drága, úgyhogy buszoztunk, villamosoztunk és metróztunk is.
Maga Lisszabon dimbes-dombos város, csupa emelkedő meg lejtő, amitől nagyon izgalmas lesz a városkép. Pesti létemre például naivan azt gondoltam, hogy villamost csak szinte sík terepen lehet építeni, ezért is nincs Budán annyi villamosvonal. Hát itt kiderült, hogy ebben igen nagyot tévedtem, Lisszabonban ugyanis a villamos helyenként autókat, buszokat megszégyenítő fürgeséggel kapaszkodott fel vagy ereszkedett le egy-egy meredekebb domb oldalán. Persze vannak kimondottan siklók is, döntött kocsiszekrényekkel, amik aztán tényleg meredek utcákon közelekednek.
Képek hamarosan.
Nem tudom, mekkora dombok vannak Liszabonban, de pl. a san franciscó-i villamos elég félelmetes lehet amint legördül valamelyik dombról...
VálaszTörlésA san franciscói villamos nem klasszikus villamos, hanem ún. "cable car". Tehát a kocsikban nincsen motor, viszont a sínek között a egy vájatban folyamatosan megy egy végtelenített acélkábel, amire a kocsi vezetője egy kézifékszerű kar segítségével rá tud akaszkodni, vagy épp ellenkezőleg, el tudja ereszteni.
VálaszTörlésA budapesti fogaskerekű is használ egy harmadik, fogazott sínt, hogy ne csússzon meg.
Ezzel szemben a lisszaboni villamosok önjáróak, és a két sínen kívül nincs más eszközük a dombra mászáshoz.
Utasként valószínűleg mindhárom hasonló érzés.